Een koolhydraatarm dieet, werkt dat nou echt?

koolhydraatarm-dieetKoolhydraatarm eten lijkt iets te zijn waar iedereen het momenteel over heeft, je kunt het zo gek niet bedenken koolhydraatarme recepten, koolhydraatarm brood – overal is vraag naar en hebben mensen vragen over. Want een koolhydraatarm dieet, werkt dat nou echt? Het antwoord hierop is eenvoudig; wat voor de een werkt hoeft niet voor de ander te werken. Dus het kan voorkomen dat het voor jou helemaal niet werkt terwijl het voor de buurman of buurvrouw heel goed werkt. Er is maar een manier om erachter te komen, dat is proberen of het voor jou ook werkt.

Hoe werkt een koolhydraatarm dieet?

Ten eerste kan je het beste meteen stoppen met het een dieet noemen, het woord dieet heeft geheel de verkeerde benaming voor iets wat eigenlijk het aanpassen is van je algehele voedingspatroon. Kijk nou zelf, zet koolhydraatarm dieet tegenover koolhydraatarm eten,het klinkt beter en je hoeft het woord dieet niet te gebruiken. Maar koolhydraatarm eten is meer dan gewoon alle koolhydraten schrappen uit je voedingspatroon, sterker nog alle koolhydraten schrappen kan zelfs erg schadelijk zijn. Wanneer je echt koolhydraatarm gaat eten is het ook verstandig om het op en af te bouwen. Want wanneer je snel resultaat wilt zien is het zo eenvoudig als alle koolhydraten schrappen, maar wanneer je blijvend resultaat wilt behouden, zal je een middenweg moeten vinden tussen welke koolhydraten wel te eten en welke niet – en de balans met alle andere dingen die je ervoor in de plaats gaat eten.

Koolhydraten schrappen – maar wat voeg je toe?

Laten we bij het begin beginnen, eerst ga je naar je porties kijken – hoeveel je eet is net zo belangrijk als wat je eet namelijk. Al zijn er uiteraard een heleboel dingen waar je zoveel van mag eten als je wilt. Maar dat zijn over het algemeen niet de dingen waar we ons in overeten, waardoor we af willen vallen. Koolhydraten en met name de snelle koolhydraten die in bijvoorbeeld wit brood en suikers zitten, zijn heel erg geliefd – en verslavend. Langzaamaan de verkeerde koolhydraten vervangen voor de juiste koolhydraten wit voor volkoren is al een aardige stap de juiste richting in!

Wil je eenvoudig een begin maken? koolhydraatarm-dieet-veel-verse-groentesDan kan je erg makkelijk beginnen met je lunch! Een salade in plaats van je boterhammen is een goed begin. Vergeet niet om proteïne toe te voegen aan de salade om er wel voor te zorgen dat je een vol gevoel krijgt. Proteïne kost daarnaast ook meer energie om te verbranden voor je lichaam, dus met eenzelfde hoeveelheid zal je meer calorieën verbranden. Natuurlijk zal je hier wel gewoon voor moeten werken ook, dus extra bewegen is naast het koolhydraatarm eten zeker iets om je mee bezig te houden. Ook om ervoor te zorgen dat je door gewicht te verliezen ook niet al je spieren verliest. In veel gevallen is het ook geen kwestie van gewicht verliezen, maar centimeters verliezen. Spieren zijn zwaarder dan vet, het is geen fabel maar waarheid, dus door fitter te worden, kan het zo zijn dat je geen gewicht verliest – maar dus wel fitter en strakker wordt door de centimeters die je kwijtraakt. Afvallen draait dus lang niet altijd om gewicht verliezen! En bij een koolhydraatarm dieet – met de nodige beweging kan het heel goed voorkomen dat je dus op een gegeven moment niet meer af zult vallen – maar nog wel steeds fitter en strakker in je eigen vel komt te zitten.

Hoe begin je een koolhydraatarm dieet?

Allereerst door het geen dieet te noemen, koolhydraatarm eten is een manier van leven. Door bewuster te worden van wat je eet en waarom je dingen eet is het al heel erg gemakkelijk om bepaalde dingen te laten staan. Maar het is ook belangrijk dat je jezelf af en toe gewoon beloond, het is dus helemaal niet erg om af en toe eens gewoon een broodje te eten op een terrasje, of je op een verjaardag eens te goed te doen aan taart. Het is het zoeken naar een balans, en als je de ene dag dat broodje op het terras gegeten hebt, kan je de volgende dag eenvoudig de balans weer herstellen door die dag extra op je koolhydraten te letten. Een salade met vis of kip in plaats van brood of avondeten met pasta, rijst of aardappelen. Het is belangrijk om te luisteren naar je lichaam, als jij veel sport heb je meer koolhydraten nodig dan wanneer je niet sport en zo zijn er meer dingen. En eerlijk is eerlijk een bord volkorenpasta met veel groente en bijvoorbeeld kip? Is vele malen beter dan een Big Mac menu bij de Mc Donalds om een voorbeeld te geven. Maar wie eenvoudig wil beginnen begint met het schrappen van frisdranken en andere producten die enkelvoudige suikers bevatten. Want suikers zijn ook koolhydraten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *