Wat is BMI?

BMI is aan afkorting voor Body Mass Index, hiermee kan je door een simpele mhiBZhAberekening erachter komen wat je gewicht is in verhouding tot je lengte. Het BMI geeft je vervolgens een inschatting in hoeverre je gewicht een mogelijk gezondheidsrisico is. Het BMI wordt gebruikt om gewicht te berekenen voor kinderen en volwassenen tussen de 2 en de 70 jaar. Let echter wel op als je veel sport kan het maar zo voorkomen dat je volgens je BMI obees bent, terwijl je gewoon veel zwaarder bent door je spiermassa. BMI hoeft dus lang niet in alle gevallen een correct beeld te geven van de stand van zaken. Ook zijn er bepaalde etnische groeperingen zoals bijvoorbeeld Hindoestaanse of Aziatische mensen, waarbij het BMI berekenen met andere waarden gaat, dit heeft vooral te maken met een andere lichaamsbouw. Je BMI berekenen gaat met de volgende berekening; de massa van het lichaam (het aantal kilo’s) wordt gedeeld door het kwadraat van je lengte (in meters). Wil je snel je BMI berekenen? Klik dan hier!

Andere methodes

Maar er zijn ook andere methodes waarop je kunt meten of je te zwaar bent, wanneer je een touwtje neem met dezelfde lengte als dat jij lang bent, van dit touwtje neem je de helft en deze helft moet om je middel passen. Past dit niet? Dan ben je ook te zwaar. Dit is een goede methode om te meten of je teveel buikvet hebt, want buikvet is gevaarlijk. Hoe dan ook, wanneer je het vermoeden hebt dat je te zwaar bent is eender van deze methodes een goede om te achterhalen of je op je voeding moet letten. Iets wat mensen vaak onderschatten is het hebben van ondergewicht. Wanneer je te licht bent is dit ook niet gezond. Ondergewicht hoeft overigens niet meteen te betekenen dat iemand anorexia heeft of een andere eetziekte, sommige mensen komen gewoon moeilijk aan. Toch is het als je ondergewicht hebt verstandig om te proberen aan te komen, ga eens praten met een diëtiste om een passend plan bij jouw leven te maken, zodat je gezonder kunt zijn.

Wanneer is mijn BMI te hoog?

Er zijn verschillende tabellen met daarin wat een gezond gewicht en wat een ongezond gewicht is. Deze verschillen allemaal net iets van elkaar. Maar wat zeker is, is dat je met een BMI van onder de 18,5 eens moet gaan praten met een diëtiste om aan te gaan komen. Dit is namelijk ondergewicht.
Met een BMI tussen de 18,5 en 25 heb je een normaal gewicht.
Bij een BMI tussen de 25 en 27 heb je licht overgewicht, je hoeft je niet meteen zorgen te maken, maar het kan wel verstandig zijn om eens op te gaan letten met wat je eet en drinkt.
Bij een BMI tussen de 27 en 30 is het wel opletten geblazen dit wordt ook wel matig overgewicht genoemd, maar als je ziet dat mensen met een BMI van 30 of hoger obese genoemd worden? Dan snap je wel dat het zaak is om op je gewicht te gaan letten.
Bij een BMI tussen de 30 en 40 wordt er gesproken van ernstig overgewicht ook wel obesitas, het is belangrijk dat je kiest voor je eigen gezondheid, en gaat proberen gewicht te verliezen
Bij een BMI boven de veertig wordt er wel gesproken van morbide obesitas, de naam zegt het al als je dit te ver door laat gaan kan dit dodelijk zijn. Er zijn allerhande verhoogde risico’s voor je gezondheid. Er zijn in onder andere Amerika ook gevallen bekend van mensen met een BMI boven de 50, er hoeft niet gezegd te worden hoe ongezond dit is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *